Daytona: så fungerar det

Regler, klasser och upplägg

GET SET, GO!

Din guide till Rolex 24 At Daytona 2019

daytona

Vad är det för något?

15002

Rolex 24 At Daytona (i folkmun helt enkelt kallat “Daytona 24-timmars“) är ett av världens största och mest prestigefyllda långlopp för sportvagnar. Tävlingen rankas näst efter det anrika 24-timmarsloppet i franska Le Mans i global attraktionskraft. Rolex 24 At Daytona utgör traditionsenligt startskottet på den internationella racingsäsongen och avgörs i slutet av januari på Daytona International Speedway i Daytona Beach, Florida, USA.  

FÖRARE

I racet tävlar en rad olika team, där minst tre förare per bil delar på körningen under loppets 24 timmar. Förarbyten sker i depån och tränas noggrant: tidpunkten för dessa är en central del av strategin. I samband med förarbyte tankas också bilen upp och förses, vid behov, med nya däck. Ett körpass kallas för “stint” och längden på dessa varierar. Vanligtvis sitter föraren i bilen ungefär 1,5 timme åt gången.

DATUM

2019 års upplaga körs helgen den 26-27 januari. Tre veckor tidigare, den 4-6 januari, är samtliga team och förare på plats för ett officiellt test kallat “Roar Before the Rolex 24“. I samband med The Roar börjar Daytona-äventyret på allvar för Linus och co.

BRA ATT KÄNNA TILL

Förutom sin status som enskilt storlopp ingår Daytona 24-timmars faktiskt också i det amerikanska sportvagnsmästerskapet, IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Daytona är där den första deltävlingen på säsongen.

 

Bilar och klasser

1500

Det finns fyra klasser i Rolex 24 At Daytona. Dessa, i fallande ordning efter prestanda, är följande:

Daytona Prototypes (DPi)

Den snabbaste klassen, med bilarna som slåss om totalsegern. De här supersportvagnarna (se bild) är USA-specifika skapelser byggda för IMSA-serien, och hämtar sitt namn från det prestigefyllda Daytona-loppet. Motorerna utvecklar ungefär 600 hästkrafter.

LMP2

Beskrivs bäst som den europeiska motsvarigheten till Daytona-prototyperna. LMP2-klassen är populär i sportvagns-VM (FIA World Endurance Championship) och i Le Mans 24-timmars (initialerna “LM” hänvisar just till “Le Mans”). LMP2 och Daytona-prototyperna påminner kraftigt om varandra, är närbesläktade och nästan lika snabba. Tidigare utgjorde de till och med en gemensam klass i Rolex 24, men inför 2019 har de delats upp i två. LMP2-motorerna ger också de runt 600 hästar.

GTLM (“GT Le Mans”)

Den största klassen för GT-bilar, med DNA från “vanliga” (om än exklusiva) gatfordon. I GTLM tävlar team med fabriksstöd från bland andra Porsche, Ferrari, Corvette och Ford. Klicka här för exempelbild.

GTD (“GT Daytona”)

GTD-bilarna liknar dem i GTLM, men är mer amatörbaserade och saknar samma tekniska finesser. GTD riktar sig till privatteam. Det här är klassen som Linus Lundqvist tävlar i, för teamet Precision Performance Motorsports bakom ratten på en Lamborghini Huracán GT3 Evo.

 

Historia och rekord

15003

Första upplagan av Daytona 24-timmars hölls 1966 och vanns av Ken Miles och Lloyd Ruby i en Ford GT40 Mk. II. Huvudkonkurrenten Ferrari tog en berömd trippelseger bara ett år senare och korsade mållinjen med sina bilar i en expressiv formation. 

FLEST SEGRAR

Porsche är den mest framgångsrika tillverkaren i tävlingens historia med totalt 18 segrar, medan Hurley Haywood och Scott Pruett delar förarrekordet med fem triumfer var.

SVENSKSTATUS

Ingen svensk har någonsin vunnit Daytona 24-timmars. Felix Rosenqvist, som sitter med i Linus Lundqvists advisory board, är den senaste svensken som ställt upp i tävlingen. Rosenqvist kom till start i den senaste upplagan 2018, där också F1-stjärnor som Fernando Alonso, Lance Stroll och Lando Norris fanns med. 

SNABBASTE LOPPET

Det snabbaste Daytona 24-timmars genom tiderna var faktiskt 2018 års race, i vilket segrartrion Felipe Albuquerque, João Barbosa och Christian Fittipaldi avverkade totalt 808 varv (4628 km) i sin Mustang Sampling Cadillac DPi

 

 

Sunoco Whelen Challenge

sunoco-whelen-challenge-1

Sunoco Whelen Challenge, nu inne på sin tionde säsong, är ett initiativ lanserat av det amerikanska bränslebolaget Sunoco (via den europeiska importören Anglo American Oil Company) i samarbete med industriföretaget Whelen Engineering.

Formatet ger alla förare som tävlar i Sunoco-försedda mästerskap runt om i Europa chansen att, via ett finurligt poängsystem, slåss om en fullt finansierad styrning i Daytona 24-timmars nästkommande år. Linus Lundqvist vann Sunoco Whelen Challenge 2018 och får därigenom chansen att ställa upp i loppet i januari 2019.

Daytona-styrningen är värd över två miljoner kronor, vilket gör Sunoco Whelen Challenge till ett av de mest värdefulla priserna i hela racingvärlden. 

För mer information om Sunoco Whelen Challenge, se den officiella hemsidan.

Copy link
Powered by Social Snap